« Április 2024 »
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5








 

47/2008. (III. 5.) Korm. rendelet

a decentralizált helyi önkormányzati fejlesztési támogatási programok elõirányzatai, valamint a vis maior tartalék felhasználásának részletes szabályairól

A Kormány az 1-27. § és a 28. § (1)-(2) és (4) bekezdése tekintetében a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetésérõl szóló 2007. évi CLXIX. törvény 66. § (3) bekezdésében, a 28. § (3) bekezdése tekintetében a Magyar Köztársaság 2003. évi költségvetésérõl szóló 2002. évi LXII. törvény 57. § (7) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 35. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következõket rendeli el:

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. § (1) E rendelet hatálya a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetésérõl szóló 2007. évi CLXIX. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény)

a) 1. számú melléklete szerinti IX. Helyi önkormányzatok támogatásai és átengedett személyi jövedelemadója fejezet,

aa) 10. A helyi önkormányzatok fejlesztési és vis maior feladatainak támogatása cím,

aaa) területi kiegyenlítést szolgáló önkormányzati fejlesztések támogatása a kedvezményezett térségek besorolásáról szóló 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet] 2. mellékletében meghatározott hátrányos helyzetû kistérségekben és 3. mellékletében meghatározott átmenetileg kedvezményezett kistérségekben, illetve 4. §-a szerinti regionális szempontból hátrányos helyzetû kistérségekben, továbbá a társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott, illetve az országos átlagot jelentõsen meghaladó munkanélküliséggel sújtott települések jegyzékérõl szóló 240/2006. (XI. 30.) Korm. rendeletben [a továbbiakban: 240/2006. (XI. 30.) Korm. rendelet] meghatározott településeken (a továbbiakban: HÖF TEKI),

aab) önkormányzati fejlesztések támogatása területi kötöttség nélkül (a továbbiakban: HÖF CÉDE),

aac) decentralizált vis maior keret,

ab) 11. Vis maior tartalék cím, és

ac) 13. A leghátrányosabb helyzetû kistérségek felzárkóztatásának támogatása cím (a továbbiakban: LEKI), valamint

b) 5. számú melléklet 14. pontja szerinti Települési önkormányzati szilárd burkolatú belterületi közutak burkolatfelújításának támogatása (a továbbiakban: TEUT)

forrásokra terjed ki.

(2) A decentralizált helyi önkormányzati fejlesztési támogatási programok (a továbbiakban: decentralizált támogatási programok) elõirányzatainak rendeltetése az önkormányzati feladatellátás és az ezekhez kapcsolódó tárgyi eszközök fejlesztése, immateriális javak beszerzése a meglévõ egyenlõtlenségek mérséklése érdekében, továbbá a vis maior helyzetek kezelése.

(3) Az e rendelet hatálya alá tartozó források tekintetében

a) pályázati rendszer keretében a HÖF TEKI, HÖF CÉDE, LEKI, valamint TEUT támogatására rendelkezésre álló szabad keretek, továbbá a benyújtott igények alapján a decentralizált vis maior keret felhasználásáról a regionális fejlesztési tanács (a továbbiakban: Tanács),

b) kérelemre a vis maior tartalék felhasználásáról az önkormányzati és területfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter)

dönt.

(4) Nem nyújtható támogatás annak a pályázónak, aki vagy amely

a) lejárt esedékességû, meg nem fizetett köztartozással rendelkezik (a köztartozás megfizetéséig), vagy adósságrendezési eljárás alatt áll; a szerzõdéskötést követõen felmerülõ köztartozás, illetve meginduló adósságrendezési eljárás esetén támogatás nem folyósítható; adósságrendezési eljárás esetén az eljárást befejezõ végzés jogerõre emelkedéséig a támogatás folyósítását fel kell függeszteni,

b) a támogatási kérelem benyújtását, illetve a pályázat kiírását megelõzõ három naptári éven belül az államháztartás valamely alrendszerébõl támogatásban részesült, és az elnyert támogatásról szóló szerzõdés rendelkezéseit, feltételeit megszegte, a szerzõdésben foglalt kötelezettségét nem teljesítette, kivéve a vis maior esetét,

c) a benyújtott támogatási kérelemben, pályázatban valótlan vagy megtévesztõ adatot szolgáltatott,

d) az államháztartás bármely alrendszerével szemben lejárt határidejû tartozással rendelkezik,

e) nem járul hozzá ahhoz, hogy a nevét, a támogatás tárgyát, a támogatás összegét, a fejlesztés összköltségét, a támogatási program megvalósítási helyét, idõpontját nyilvánosságra hozzák,

f) nem nyilatkozott arról, hogy a pályázat szabályszerûségének és a támogatás rendeltetésszerû felhasználásának az e rendeletben meghatározott szervek által történõ ellenõrzéséhez hozzájárul, vagy

g) nem járul hozzá, hogy a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) keretében mûködõ, alapvetõen pénzügyi szemléletû kincstári monitoring rendszerben (a továbbiakban: MR) szereplõ adataihoz a döntéshozók, elõirányzat-kezelõk hozzáférhessenek.

(5) Az e rendeletben meghatározott pénzügyi lebonyolítással (különösen az utalványozással, az elõirányzat átadásával, a nyilvántartással, a féléves és az éves beszámolással) kapcsolatos feladatokat a (3) bekezdésben meghatározott elõirányzatok vonatkozásában a miniszter végzi.

(6) A HÖF TEKI és a HÖF CÉDE keretek régiók közötti felosztását a költségvetési törvény 16. § (1) bekezdés d) pont db) alpontja alapján az 1. számú melléklet tartalmazza. Amennyiben a 2008. évi HÖF TEKI elõirányzat régió részére rendelkezésre álló kerete a korábbi évek kötelezettségvállalására nem nyújt fedezetet, úgy a Tanács elnöke írásban kezdeményezi a miniszternél az elõzõ évi kötelezettségvállalások összegének az adott régió HÖF CÉDE elõirányzatának 2008. évi kötelezettségvállalással nem terhelt, szabad keretére történõ átterhelését. A miniszter hozzájárulása alapján a Tanács a pályázati felhívását már a módosított keretösszegek függvényében készíti elõ.

(7) A decentralizált támogatási programok elõirányzatai felhasználásának vonatkozásában az államháztartás mûködési rendjérõl szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: Ámr.) az e rendeletben foglalt kiegészítésekkel és eltérésekkel kell alkalmazni.

(8) A decentralizált támogatási programok pályázati rendszere mûködtetésének finanszírozását külön jogszabály tartalmazza.

Értelmezõ rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. beruházás: a számvitelrõl szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: számviteli törvény) 3. § (4) bekezdés 7. pontjában meghatározott tevékenység,

2. fejlesztés: a beruházás és a felújítás, valamint immaterális javak beszerzése,

3. felújítás: a számviteli törvény 3. § (4) bekezdés 8. pontjában meghatározott tevékenység,

4. földcsuszamlás: a természetes egyensúlyát vesztett lejtõ vagy csúszólap mentén mozgó földtömeg, amely közintézményt vagy legalább három beépített ingatlant érint, illetve a csuszamlás árvizet vagy más katasztrófahelyzetet idézhet elõ,

5. humán-infrastruktúra fejlesztés: az oktatás (alap- és középfokú oktatás), a mûvelõdés, az egészségügy, a szociális ellátás (szociális és családügy), valamint a sport területén megvalósuló fejlesztés,

6. kedvezményezett: a támogatásban részesített helyi önkormányzat, önkormányzati társulás és többcélú kistérségi társulás,

7. önkormányzati társulás: a kistérségi területfejlesztési, valamint intézményfenntartói társulás és az önkormányzatok egy fejlesztési feladatra összefogott társulása,

8. pályázat befogadásának idõpontja: a pályázati felhívásnak hiánytalanul megfelelõ pályázat beérkezésének idõpontja, illetve hiánypótlás esetén a hiánypótlás beérkezésének idõpontja,

9. pályázat benyújtásának idõpontja: postai kézbesítés esetén a postára adás napja, személyes kézbesítés esetén a pályázat átvételének napja,

10. partfal: az a földfelszín, ahol a szintkülönbség változása felületének legalább 2/3-ad részében 60°-nál meredekebb, nem tekinthetõ azonban partfalnak a mûködõ és a felhagyott bányafal; ezen belül természetes partfal, amely megtámasztó szerkezettel legfeljebb csak 50%-ban ellátott, magassága pedig meghaladja a 3 métert,

11. pince: a földkéregbe vájt mesterséges, falazott vagy falazatlan üreg, kivételt képeznek az ipari, bányászati céllal mélyítettek, illetve az épületek szerkezeti részét képezõ pincék,

12. saját forrás: a kedvezményezett által a támogatott fejlesztéshez biztosított forrás, amelybe az államháztartás alrendszereibõl pályázati úton nyújtott támogatás nem számítható be,

13. számla: az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény elõírásainak mind formailag, mind tartalmilag megfelelõ, a kedvezményezett képviseletére jogosult személy mûszaki teljesítést igazoló nyilatkozatával ellátott számla,

14. szilárd burkolat: az aszfalt, az aszfaltmakadám, az itatott makadám, a beton, a betonkõ és a kockakõ burkolat,

15. településrendezési eszközök:

a) az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 2. § 27. pontjában meghatározott településfejlesztési koncepció,

b) az Étv. 2. § 29. pontjában meghatározott településszerkezeti terv,

c) az Étv. 2. § 11. és 20. pontjában meghatározott helyi építési szabályzat és szabályozási terv,

16. termelõ infrastrukturális fejlesztés: a gáz-, az elektromos és távhõszolgáltatás, az ivóvíz- és a szennyvízhálózat, az utak, a hidak és a vízi létesítmények, a közlekedési, a hírközlési, az informatikai létesítmények, szakszerû egyedi szennyvíz-elhelyezési létesítmények létrehozása, valamint az ezek mûködését szolgáló technológia és egyéb gépbeszerzés,

17. többcélú kistérségi társulás: a települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulásáról szóló 2004. évi CVII. törvény alapján létrejött önkormányzati társulás.

II. FEJEZET

A DECENTRALIZÁLT TÁMOGATÁSI PROGRAMOK PÁLYÁZATI RENDSZER ELÕIRÁNYZATAINAK KÖZÖS FELHASZNÁLÁSI SZABÁLYAI

A pályázati felhívások nyilvántartásba vétele, közzététele

3. § (1) A pályázati felhívásnak tartalmaznia kell:

a) a pályázat tárgyát és kódját,

b) a pályázati program célját és a megvalósítás forrását a felhasználásra kerülõ célelõirányzat megnevezésével, a rendelkezésre álló keretösszeget,

c) a pályázati felhívást kiíró Tanács megnevezését, címét,

d) közremûködõ szerv igénybevétele esetén annak megnevezését, címét,

e) a pályázat benyújtására jogosultak körét,

f) a benyújtandó pályázat kötelezõ elemeinek és a csatolandó dokumentumok megjelölését,

g) a pályázati díj mértékét, befizetésének módját, határidejét,

h) a szükséges saját forrás mértékét és formáját, a meglétének igazolására szolgáló dokumentumokat,

i) a pályázati nyomtatványok elérhetõségét, igénylésének módját,

j) a pályázat benyújtásának módját, helyét és határidejét,

k) a pályázat befogadásának feltételeit, a befogadásról szóló döntés, illetve a lehetséges hiánypótlás határidejét,

l) a pályázat elbírálásának határidejét, az értékelés, elbírálás szempontrendszerét,

m) annak tényét, ha a döntésben közremûködik valamely szakértõi szerv,

n) a szerzõdéskötésre vonatkozó szabályokat,

o) a támogatás igénybevételének módját, feltételeit,

p) az elszámolható költségek körét és az elszámolás módját, határidejét,

q) a pályázat és a támogatási szerzõdés lezárásának módját, feltételeit,

r) a pályázat ellenõrzésére szolgáló ellenõrzési listát,

s) a pályázat tárgya vagy az adott támogatási forma szempontjából fontos, egyéb szakmai elemeket.

(2) A Tanács a támogatásra vonatkozó pályázati felhívását elõirányzatonként külön-külön készíti el. A pályázati felhívás melléklete a pályázat benyújtására szolgáló adatlap, a pályázattal kapcsolatos információkat tartalmazó útmutató és a pályázatokat elbíráló értékelõrendszer.

(3) Az elõirányzat terhére kiírandó pályázati felhívásokat a Tanács egyeztetés és nyilvántartásba vétel kezdeményezése céljából legkésõbb tárgyév március 31-ig megküldi a miniszternek.

(4) A Tanács az egyeztetéshez és a nyilvántartásba vételhez megküldi a miniszter részére:

a) a pályázati felhívást papíralapon egy eredeti példányban és elektronikus módon,

b) az Ámr. 8/a. számú melléklete szerinti adatlapot két eredeti példányban papíralapon,

c) a Pénzügyminisztérium Támogatásokat Vizsgáló Irodájának véleményét papíralapon egy másolati példányban.

(5) A pályázati felhívás nyilvántartásba vételre és az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (a továbbiakban: ÖTM) honlapján való közzétételre történõ megküldése elõtt a Tanács a TEUT elõirányzat esetében a Magyar Közút Kht. területi igazgatóságával is egyeztet, amelyrõl a Magyar Közút Kht. területi igazgatósága a Tanács részére írásban véleményt küld az egyeztetésre megküldött pályázati felhívás beérkezésének napjától számított 5 munkanapon belül.

(6) A miniszter a Tanács által megküldött pályázati felhívásokat nyilvántartásba vétel elõtt a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel is egyezteti.

(7) Ha a pályázati felhívással kapcsolatban a miniszter eltérõen foglal állást, errõl a Tanácsot a beérkezéstõl számított 5 munkanapon belül írásban - indokai megjelölésével - értesíti. Ha a Tanács az állásfoglalásban foglaltakkal nem ért egyet, a miniszterrel egyeztetést folytat le. Az - egyeztetés alapján - módosított pályázati felhívással kapcsolatban a miniszter annak beérkezését követõ 2 munkanapon belül a (8) bekezdésben foglaltak szerint jár el.

(8) Amennyiben a pályázati felhívás megfelel e rendeletben foglalt feltételeknek, és összhangban van az európai uniós támogatási célrendszerrel, a miniszter a pályázati felhívást az általa vezetett pályázati nyilvántartásba a beérkezéstõl számított 5 munkanapon belül felveszi. A pályázati felhívások nyilvántartásba vétele egyéni kód alapján történik. A kód a pályázati felhíváshoz kötõdik.

(9) A pályázati felhívások nyilvántartása tartalmazza:

a) a pályázati felhívás kódszámát,

b) a pályázati felhívás kiíróját, tárgyát,

c) a felhasználásra kerülõ célelõirányzat megnevezését,

d) a felhasználásra kerülõ forrás összegét,

e) a pályázatok benyújtására vonatkozó határidõt,

f) a pályázatok elbírálásának várható idõpontját,

g) a pályázati felhívás közzétételének idejét,

h) a pályázati felhívás nyilvántartásba vételének idõpontját.

(10) A miniszter a nyilvántartásba vételrõl értesíti a Tanácsot, és intézkedik az ÖTM honlapján való közzététel iránt. Az ÖTM honlapján történõ közzététel minõsül hivatalos közzétételnek, amely térítésmentes. A Tanács az ÖTM honlapján történõ közzétételt követõen pályázati felhívását egy helyi és egy országos napilapban, továbbá saját honlapján is közzéteszi.

(11) A nyilvántartásba vételrõl a miniszter haladéktalanul tájékoztatja a Kincstárt úgy, hogy a nyilvántartásba vett pályázati felhívást elektronikusan, az Ámr. 8/a. számú melléklet szerinti, egyéni kóddal ellátott adatlap egy eredeti példányát pedig postai úton továbbítja a Kincstár felé a MR-ben történõ nyilvántartásba vétel céljából.

A pályázatok benyújtása, befogadása

4. § (1) A Tanács - figyelembe véve az e rendeletben meghatározottakat - a támogatási célokat tárgyév április 15-éig közzétett pályázati kiírásban határozza meg. A célokról a Tanács dönt, azonban a támogatási célok köre elõirányzatonként 3 célnál, illetve alcélnál kisebb nem lehet.

(2) A HÖF CÉDE elõirányzat esetében az épített és természeti környezet védelme cél alatt szereplõ pincék, természetes partfalak és földcsuszamlások megelõzõ jellegû veszélyelhárítása támogatási alcél kiírása kötelezõ, figyelembe véve a 7. § (3) bekezdését.

(3) Az elõirányzatok felhasználása során figyelembe kell venni, hogy

a) a HÖF CÉDE elõirányzat legalább 30%-át,

b) a TEUT elõirányzat legalább 25%-át, kivéve a Közép-magyarországi régiót, ahol az elõirányzat legalább 10%-át

a 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. mellékletében meghatározott hátrányos helyzetû kistérségekben és 3. mellékletében meghatározott átmenetileg kedvezményezett kistérségekben, illetve 4. §-a szerinti regionális szempontból hátrányos helyzetû kistérségekben lévõ települések, továbbá a 240/2006. (XI. 30.) Korm. rendeletben meghatározott települések támogatására kell fordítani.

(4) Termelõ infrastrukturális fejlesztés esetén, amennyiben a fejlesztés tárgya nem önkormányzati területet is érint, a nem önkormányzati tulajdonban lévõ terület tulajdonosának továbbá haszonélvezõjének, jelzálogjogosultjának elõzetes írásbeli hozzájáruló engedélyével nyújtható be a pályázat és valósítható meg a fejlesztés.

(5) A pályázati dokumentációhoz csatolni kell az Ámr. 83. § (2) és (4) bekezdésében, valamint 84. §-ában elõírtakat tartalmazó, értelemszerûen kitöltött, aláírt, bélyegzõvel ellátott adatlapot, illetve beruházás esetén az annak fenntarthatóságára vonatkozó szakmai és pénzügyi indoklást.

(6) Vezetékes gázellátás létesítésének támogatására benyújtott pályázatokhoz az Ámr. 84. §-ában meghatározottak mellett mellékelni kell a Magyar Energia Hivatal nyilatkozatát a gázellátó rendszer megvalósításának feltételeirõl.

(7) A HÖF CÉDE és LEKI elõirányzatok esetében, amennyiben a pályázat a településen vagy a társulásban közoktatással összefüggõ feladatot érint, a pályázónak a pályázathoz csatolnia kell a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 85. § (4) bekezdése alapján elkészítendõ, a gyermekek, tanulók esélyegyenlõségét szolgáló intézkedéseket leíró települési, illetve társulási közoktatási esélyegyenlõségi tervet.

(8) A HÖF TEKI, HÖF CÉDE és LEKI elõirányzatok esetében a települési önkormányzat, a megyei önkormányzat (a továbbiakban együttesen: önkormányzat), az önkormányzati társulás és a többcélú kistérségi társulás (a továbbiakban együttesen: társulás), a TEUT elõirányzat esetében a települési önkormányzat jogosult pályázat benyújtására. A pályázó a Kincstár - az önkormányzat székhelye vagy a társulás székhelye szerint területileg illetékes - regionális igazgatóságán (a továbbiakban: Igazgatóság) keresztül egy eredeti és a pályázati felhívásban meghatározott másolati példányszámban pályázatot nyújthat be a pályázati felhívásban foglaltaknak megfelelõen a Tanácshoz. A másolati példányszámot úgy kell meghatározni, hogy a pályázatból egy-egy példány a pályázati rendszer lebonyolításában közremûködõ szervezetek részére rendelkezésre álljon.

(9) A pályázatokat tárgyév május 15-éig lehet benyújtani.

(10) Az Igazgatóság megvizsgálja a pályázatot és - hiányosság esetén - az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 64/B. § (3) bekezdése alapján a pályázót hiánypótlásra szólítja fel a pályázat beérkezését követõ 10 munkanapon belül. A pályázó a hiány pótlásáról - a benyújtott pályázattal azonos példányszámban - a felszólítás kézhezvételétõl számított 8 munkanapon belül gondoskodik. Hiánypótlásra csak egyszer van lehetõség. A Tanács az Igazgatósággal a beérkezett pályázatok ellenõrzéséhez közös ellenõrzõ listát alakít ki, amelynek formai és tartalmi követelményeit a pályázati felhívás (útmutató) tartalmazza.

(11) Érvénytelen a benyújtott pályázat, ha

a) azt a pályázati felhívás alapján pályázni nem jogosult pályázó nyújtotta be,

b) a pályázat, illetve a hiánypótlás határidõn túl érkezett, vagy

c) a (10) bekezdés szerinti hiánypótlásnak a kedvezményezett nem vagy nem megfelelõen tesz eleget.

(12) Az Igazgatóság átadja a pályázó Ámr. 8/b. számú melléklete szerinti adatait az MR-be.

(13) A HÖF CÉDE elõirányzat esetében az épített és természeti környezet védelme cél alatt szereplõ pincék, természetes partfalak és földcsuszamlások megelõzõ jellegû veszélyelhárítása alcélra érkezõ pályázatok esetében a benyújtott pályázat egy példányát a beérkezését követõ 2 munkanapon belül az Igazgatóság megküldi a miniszter által kinevezett szakértõi bizottság képviselõjének, aki azt szakmai véleményével ellátva a döntés-elõkészítésig megküldi a Tanácsnak.

(14) Az Igazgatóság a pályázati felhívásnak eleget tett pályázatok másolati példányait szabályszerûségi véleményével ellátva a hiánytalan pályázat vagy a hiánypótlás beérkezését követõ 8 munkanapon belül megküldi a Tanácsnak. Ha a pályázó a pályázati felhívásnak, hiánypótlási felszólításnak nem tesz eleget, vagy nem megfelelõen teljesíti azt, az Igazgatóság a támogatási igényt nem továbbítja a Tanácsnak, amelyrõl - a be nem fogadhatóság indoklásával együtt - értesíti a Tanácsot és a pályázót. Az Igazgatóság a pályázónak szóló értesítésben tájékoztatást ad a benyújtott pályázat példányai átvételének lehetõségérõl is. Az Igazgatóság a benyújtott, de be nem fogadható pályázatokból is megõriz egy másolati példányt.

(15) A Tanács a pályázati rendszer mûködtetését az illetékes regionális fejlesztési ügynökségen (a továbbiakban: ügynökség) keresztül látja el.

(16) A pályázat befogadásáról, illetve minden, a pályázókat érintõ tanácsi döntésrõl a pályázót az ügynökség írásban tájékoztatja. A pályázat befogadása nem kötelezi a Tanácsot a pályázat támogatására.

A pályázat értékelése, döntéshozatal

5. § (1) A Tanács a 4. § (9) bekezdésében meghatározott határidõig benyújtott pályázatokról tárgyév július 15-éig dönt. Ha a Tanács a befogadott pályázatok elbírálása során nem utasít el forrás hiányában pályázatot, és nem használja fel elõirányzat keretét, új pályázatot írhat ki tárgyév július 25-éig, amennyiben az új pályázati felhívás a 3. § (4)-(11) bekezdésében meghatározottak szerint ismételten nyilvántartásba vételre került. Az ismételten kiírt pályázati felhívásra a pályázat benyújtásának határideje tárgyév augusztus 15-e. A Tanács az e határidõig benyújtott pályázatokról tárgyév szeptember 30-áig dönt.

(2) Az új pályázati felhívás kiírása és az újólag benyújtott pályázatok elbírálása során e rendelet szabályait kell alkalmazni.

(3) A Tanács a pályázati értékelõrendszerének kialakítása, továbbá a pályázatok elbírálása során köteles elõnyben részesíteni

a) a települések összefogásával megvalósuló fejlesztéseket,

b) a helyi gazdaságfejlesztéssel összefüggõ fejlesztéseket,

c) az európai uniós támogatásban részesülõ fejlesztések hatását erõsítõ és kiegészítõ fejlesztéseket,

d) a területfejlesztési koncepciók és programok, valamint a területrendezési tervek egyeztetésének és elfogadásának rendjérõl szóló 184/1996. (XII. 11.) Korm. rendeletben meghatározott eljárás alapján elfogadott, a régió, a megye, a kiemelt térség és a kistérség területfejlesztési programjába, Budapest Fõváros esetében a településfejlesztési koncepcióba illeszkedõ fejlesztési pályázatokat,

e) összhangban a területfejlesztési támogatásokról és a decentralizáció elveirõl, a kedvezményezett térségek besorolásának feltételrendszerérõl szóló 67/2007. (VI. 28.) OGY határozat I/10. pontjával a területi szegregációt csökkentõ vagy megszüntetõ fejlesztéseket.

(4) A TEUT elõirányzat esetében a befogadott pályázatok értékelése során a fejlesztés költséghatékonysága is vizsgálandó, amely szempont az értékelési szempontrendszerbe is beépítésre kerül.

(5) Az óvodai nevelési, valamint az általános iskolai oktatási és nevelési feladatokat ellátó intézmények felújítására, fejlesztésére benyújtott pályázatok elbírálásánál az értékelõrendszer összeállítása során biztosítani kell a fejlesztés hatékony fenntarthatóságával és mûködtetésével, valamint az ellátási feszültség kezelésével (férõhelyhiány) kapcsolatos szempont szerinti értékelést.

(6) A HÖF CÉDE elõirányzat esetében az épített és természeti környezet védelme cél alatt szereplõ pincék, természetes partfalak és földcsuszamlások megelõzõ jellegû veszélyelhárítása alcélra érkezõ pályázatok döntés-elõkészítésében a miniszter által kinevezett szakértõi bizottság képviselõje is részt vesz.

(7) A Tanács a pályázatok elbírálásától számított 10 munkanapon belül tájékoztatja a támogatottat, illetve 5 munkanapon belül közzéteszi saját honlapján a pályázatok elbírálása tárgyában hozott döntéseit - a döntésre vonatkozó adatok alábbi bontásában -, továbbá kezdeményezi a miniszternél azok honlapon történõ közzétételét. Az ÖTM honlapján történõ közzététel minõsül hivatalos közzétételnek, amely térítésmentes. A közzététel minimális tartalma:

a) a pályázati felhívás tárgya, a támogatást biztosító elõirányzatok megnevezése, a döntéshozó megnevezése, a döntés ideje,

b) a nyertes pályázatokra vonatkozó adatok: kedvezményezett megnevezése, székhelye, a fejlesztés megvalósulásának helye (település, kistérség, megye, régió szerinti bontásban), a fejlesztés tárgya, a fejlesztés teljes bekerülési költsége, a támogatás összege.

(8) A Tanács a döntéstõl számított 10 munkanapon belül az Ámr. 8/b. számú melléklete szerinti, döntéshozó által kitöltött adatlap, illetve a (14) bekezdés szerinti döntési adatlap egy példányának megküldésével értesíti az Igazgatóságot.

(9) Az Igazgatóság az MR-be átadja az Ámr. 8/b. számú melléklete szerinti, döntéshozó által kitöltött adatlap adatait. Az Igazgatóság rögzíti az 1. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzatok - kivéve a decentralizált vis maior keretet - vonatkozásában a (14) bekezdésben meghatározott döntési adatlap adatait.

(10) A pályázati rendszerrel, az elbírálással és a pályázati célok megvalósulásával kapcsolatban a miniszter tájékoztatást kérhet a Tanácstól, valamint a Kincstártól, a tájékoztatás megadására legalább 5 munkanapot kell biztosítani.

(11) A Tanács tárgyév július 15-éig, illetve szeptember 30-áig hozott döntésekor tartaléklistát állíthat fel, amelyben a tárgyévben ki nem elégített, a pályázati és jogszabályi feltételeknek megfelelõ, forráshiány miatt elutasítandó pályázatok szerepelhetnek. A Tanács hatáskörébe utalt, az 1. § (3) bekezdés a) pontjában szereplõ fejlesztési célú támogatás - kivéve a decentralizált vis maior keret - tárgyévi kerete terhére megítélt, azonban még tárgyévben lemondásból, visszavonásból, közbeszerzés miatti összköltségcsökkenésbõl eredõ támogatási összeget a Tanács a tartaléklistán szereplõ pályázatok támogatására fordíthatja. Errõl a Tanács tárgyév november 30-áig hozhat döntést. A forrás hiányában elutasított pályázatokról a Tanács a döntési határozatának megküldésével tájékoztatja az Igazgatóságot a döntéstõl számított 10 munkanapon belül. A tartaléklista a következõ évre nem vihetõ át.

(12) A korábbi évek elõirányzatai terhére hozott döntések tárgyévet megelõzõ ütemû támogatásához kapcsolódó lemondásból, visszavonásból, továbbá közbeszerzés miatti összköltségcsökkenésbõl eredõ összegrõl a Tanács új támogató döntést nem hozhat.

(13) A korábbi évek elõirányzatai terhére hozott döntések tárgyévi ütemû támogatásához kapcsolódó lemondásból, visszavonásból, továbbá közbeszerzés miatti összköltségcsökkenésbõl eredõ összegrõl a Tanács a (11) bekezdésben foglaltak szerint hozhat döntést.

(14) A Kincstár az 1. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzatok - kivéve a decentralizált vis maior keret - vonatkozásában elõkészíti a döntési, illetve az elszámoló adatlap, a lemondó nyilatkozat, továbbá a támogatási szerzõdés mintáját, amelyet jóváhagyás céljából megküld a miniszter részére. A Kincstár a miniszter által jóváhagyott adatlap és támogatási szerzõdés mintát tárgyév április 30-áig megküldi a Tanács részére.

Pályázati díj

6. § (1) Pályázati díjként a támogatási igény 1%-át, de minimum 10 000 Ft-ot, maximum 250 000 Ft-ot kell befizetni a Tanács pályázati felhívásában megjelölt, a Kincstár által vezetett számlájára. A díjakról elkülönített nyilvántartást kell vezetni. A díjak a pályázati rendszer mûködtetésével összefüggõ kiadások fedezésére használhatók fel, felhasználásukról az Áht. 13/A. § (2) bekezdése, továbbá 1. § (8) bekezdése szerint el kell számolni. Az elszámolás módját az 1. § (8) bekezdésében meghatározott külön jogszabály tartalmazza.

(2) Mentesülnek a pályázati díj befizetése alól

a) a HÖF CÉDE elõirányzat pincék, természetes partfalak és földcsuszamlások megelõzõ jellegû veszélyelhárítása alcélra, továbbá

b) a vis maior keretre támogatási kérelmet benyújtó, valamint

c) a 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. melléklete szerinti leghátrányosabb helyzetben lévõ kistérségbõl pályázó önkormányzatok.

(3) A társulások közül azok mentesülnek a pályázati díj befizetése alól, amelyek

a) a 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. és 3. melléklete, illetve 4. §-a szerinti kedvezményezett kistérségben jöttek létre, vagy

b) nem a 311/2007. (XI. 17.) Korm. rendelet 2. és 3. melléklete, illetve 4. §-a szerinti kedvezményezett kistérségben jöttek létre, de a társulást alkotó önkormányzatok több mint fele a 240/2006. (XI. 30.) Korm. rendeletben szerepel.

(4) A befizetett pályázati díjat a pályázó írásbeli kérésére 15 napon belül vissza kell utalni, amennyiben

a) a pályázat benyújtására nem kerül sor, vagy

b) a hiánypótlás elrendelésérõl szóló tájékoztatás kézhezvétele elõtt az ügynökségnél vagy az Igazgatóságnál érkeztetésre kerül a pályázó azon nyilatkozata, amelyben a pályázatát visszavonja.

Amennyiben a pályázat visszavonásáról szóló tájékoztatást a pályázó az Igazgatóság részére nyújtotta be, úgy arról az Igazgatóság haladéktalanul tájékoztatja az Ügynökséget.

(5) A Tanács a forráshiány miatt támogatásban nem részesített pályázatok esetén a döntést követõ legkésõbb 10 munkanapon belül vagy a tartaléklistáról forráshiány miatt támogatásban nem részesített pályázatok esetén a tárgyév végéig intézkedik a befizetett pályázati díjaknak a pályázók részére történõ visszautalásáról.

A támogatás formája

7. § (1) E rendelet hatálya alá tartozó elõirányzatokból, illetve e rendelet hatálya alá tartozó elõirányzatok korábbi évi kereteibõl támogatott ugyanazon fejlesztéshez csak egyszer adható támogatás. A támogatás formája vissza nem térítendõ támogatás. A decentralizált támogatási programok terhére megítélhetõ támogatás maximális összege 20 millió forint, kivéve

a) azon fejlesztéseket, amelyek olyan településeket érintenek, amelyek számára a regionális operatív programok egyes intézkedései nem érhetõk el, továbbá

b) a TEUT elõirányzat esetén a megyei jogú városok és a fõváros által benyújtott pályázatokat.

A 18. § (2) bekezdés d) pontja szerinti cél esetében a megítélhetõ támogatás maximális összege 5 millió forint.

(2) A pályázat befogadása elõtt megkezdett projekthez támogatás nem adható, kivéve a HÖF CÉDE elõirányzat esetén a céltámogatással megvalósuló fejlesztésekhez, ahol a benyújtás idõpontjában hátralévõ mûszaki tartalomra igényelhetõ támogatás. Nem minõsül megkezdett projektnek a 17. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti alcél esetén a település biztonságos mûködésének ideiglenes helyreállítását szolgáló veszélyelhárítás.

(3) Az 1. § (1) bekezdésében meghatározott elõirányzatokból nem adható támogatás azokhoz a fejlesztésekhez, amelyek az Európai Unió által társfinanszírozott támogatások rendszerében vagy a terület- és régiófejlesztési célelõirányzatból kaptak támogatást. Nem adható továbbá a 17. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontjában meghatározott támogatás azon önkormányzatoknak, amelyek pályázati igényei támogathatók az érintett régiók operatív programjaiban.

(4) A pályázatok elbírálásakor az Ámr. 85-86. §-ában elõírtak szerint kell eljárni azzal, hogy az igényeltnél kisebb összegû támogatás is megítélhetõ, elõirányzatonként legfeljebb a támogatásban részesített pályázatok számának 30%-a mértékéig.

(5) Az igényeltnél kisebb összegû támogatás megítélése esetén a kedvezményezett jogosult az eredeti pályázat mûszaki tartalmának csökkentésével annak átdolgozására - kivéve a céltámogatásban is részesült fejlesztéseket - a döntésrõl szóló tájékoztató kézhezvételét követõ 10 munkanapon belül.

(6) Az átdolgozott pályázatot a Tanács köteles megvizsgálni és támogatásáról dönteni, különös tekintettel annak megvalósíthatóságára és üzembe helyezhetõségére. A Tanács az átdolgozott pályázat esetében csak annak támogatásáról vagy nem támogatásáról dönthet, ebben az esetben a megítéltnél alacsonyabb mértékû támogatás már nem ítélhetõ meg.

(7) A támogatás csak abban az esetben igényelhetõ az ÁFA összegét is tartalmazó fejlesztési összköltség alapján, ha a kedvezményezettnek a támogatásból megvalósított cél kapcsán ÁFA-levonási joga nincs.

Saját forrás mértéke, többlettámogatás lehetõsége

8. § (1) A fejlesztés megvalósításához az önkormányzatoknak, társulásoknak

a) LEKI elõirányzat esetében legalább 5%,

b) HÖF TEKI, HÖF CÉDE elõirányzatok esetében legalább 10%,

c) TEUT elõirányzat esetében 50%, kivéve a 240/2006. (XI. 30.) Korm. rendeletben meghatározott településeket, amelyek esetében 42%

saját forrással kell rendelkezniük, kivéve a 26. § (1)-(2) bekezdése alá tartozó támogatási célokat, amelyek a Szerzõdés 87. és 88. cikkének a nemzeti regionális beruházási támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1628/2006/EK bizottsági rendelet (HL L 302., 2006. november 1., 29. o.) hatálya alá tartoznak.

(2) Az alap támogatási mértéket a 2. számú melléklet tartalmazza. Az alap támogatási mértéken felül területi, kedvezményezetti szempontból, valamint támogatási cél alapján többlettámogatás adható. A területi szempontból adható többlettámogatást is tartalmazó, emelt szintû támogatási mértéket a 2. számú melléklet tartalmazza. Az alap támogatási mértéken, illetve a területi szempontból adható többlettámogatást is tartalmazó, emelt szintû támogatási mértéken felül - kivéve a TEUT elõirányzatot - az alábbi többlettámogatások adhatók:

a) kedvezményezetti szempontból

aa) az a települési önkormányzat, amely az önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévõ települési önkormányzatok támogatása jogcímen a 2006. és a 2007. évben is támogatásban részesült, 10%-kal magasabb támogatást kaphat, vagy

ab) azon önkormányzatok, amelyek önkormányzati együttmûködésben vagy társulási formában kívánják fejlesztéseiket megvalósítani, 10%-kal magasabb támogatást kaphatnak;

b) támogatási cél alapján

ba) a belvíz elleni védekezés, amennyiben az önkormányzat a pályázat benyújtását megelõzõ mindkét évben a vis maior keretbõl vagy más állami forrásból ezen célra támogatásban részesült, a felszíni vízelvezetõ rendszer kiépítéséhez az elismerhetõ költségek (1) bekezdés szerinti saját forrással csökkentett mértékéig részesülhet támogatásban,

bb) a pincék, természetes partfalak és földcsuszamlások megelõzõ jellegû veszélyelhárítása alcél 10%-kal magasabb támogatást kaphat.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott többlettámogatások összevonhatók, azonban azok együttes mértéke nem haladhatja az elismerhetõ költségek (1) bekezdés szerinti saját forrással csökkentett mértékét.

A fejlesztés megkezdése

9. § (1) A fejlesztés megkezdési idõpontjának

a) építéssel járó fejlesztés esetén az építési naplóba történõ elsõ bejegyzés napját,

b) építéssel nem járó fejlesztés (különösen önálló gépvásárlás, egészségügyi gép-mûszer beszerzés) esetén a közbeszerzési eljárást követõ szerzõdéskötés idõpontját, ennek hiányában az elsõ beszerzett gép szállítását igazoló okmányon feltüntetett napot,

c) a fejlesztési célú pénzeszközök átadása esetén az elsõ pénzátadás napját,

d) immateriális javak beszerzése esetén a megrendelés elküldésének, alkotása esetén a megvalósításról szóló szerzõdés aláírásának napját,

e) egyéb esetekben a szerzõdés vagy megrendelés aláírásának napját

kell tekinteni, kivéve a 26. § (1)-(2) bekezdése alá tartozó támogatási célokat, amelyek a Szerzõdés 87. és 88. cikkének a nemzeti regionális beruházási támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1628/2006/EK bizottsági rendelet (HL L 302., 2006. november 1., 29. o.) hatálya alá tartoznak.

(2) Amennyiben a kedvezményezett

a) a támogatási szerzõdésben rögzített tervezett kezdéshez képest, vagy

b) a támogatási szerzõdés mindkét fél által történõ aláírásához képest (ha ez késõbbi, mint a támogatási szerzõdésben rögzített tervezett kezdési idõpont)

3 hónapon belül nem kezdi meg a beruházást, vagy nem kezdeményezi a támogatás - vagy a támogatás egy részének - igénybevételét, és késedelmét ezen idõ alatt igazolható módon írásban a Tanácsnál nem menti ki, a támogatási döntés érvényét veszti. A Tanács errõl mind a kedvezményezettet, mind az Igazgatóságot értesíti. Kivételt képeznek ez alól a közbeszerzési eljárás kapcsán folyamatban lévõ jogorvoslati eljárás miatt meg nem kezdhetõ beruházások.

(3) A fejlesztést a pályázat benyújtásának évében meg kell kezdeni. A fejlesztés befejezési idõpontját úgy kell megállapítani, hogy a fejlesztés befejezése, és az azt követõ elszámolás a 12. § (1) bekezdésében meghatározott elszámolási határidõre biztosítva legyen.

(4) A támogatással megvalósult fejlesztések, kapacitások fenntartását, üzemeltetését, a kapcsolódó szolgáltatások nyújtását, továbbá a veszélyelhárítást szolgáló védmûvek karbantartását a kedvezményezett a befejezést követõ 5 éven keresztül folyamatosan biztosítani köteles.

Szerzõdéskötés

10. § (1) A támogatási szerzõdéseket a Tanács támogatási döntésrõl szóló tájékoztatójának átvételét követõ 4 hónapon belül meg kell kötni.

(2) Amennyiben a támogatási szerzõdés megkötésére ezen idõtartam alatt a támogatottnak felróható okból nem kerül sor, a támogatási döntés érvényét veszti, és a Tanács e tényrõl soron kívül, írásban, igazolható módon tájékoztatja a kedvezményezettet. A tájékozató egy példányát az Igazgatóságnak is meg kell küldeni. A Tanács a döntésrõl szóló tájékoztató átvételét igazoló dokumentum (tértivevény) másolatát megküldi az Igazgatóság részére a szerzõdéskötési határidõ figyelemmel kísérése érdekében.

(3) A Tanács támogatásról szóló döntése alapján az Igazgatóság három, egymással mindenben megegyezõ példányban készíti elõ aláírásra a támogatási szerzõdést. Az Igazgatóság a támogatási szerzõdés elõkészítéséhez megküldött vagy bekért összes irat, a fejlesztéssel kapcsolatos dokumentációk (különösen a közbeszerzés elindításának dokumentumai, vagy vállalkozói szerzõdés, megbízási szerzõdés, lebonyolítói szerzõdés) hitelesített másolati példányait köteles a Tanácsnak megküldeni. Az Igazgatóság a kedvezményezett által aláírt támogatási szerzõdés példányait megküldi a Tanács részére aláírás céljából. A Tanács a támogatási szerzõdés mindkét fél által aláírt példányaiból egy példányt a kedvezményezett és egy példányt az Igazgatóság részére - igazolható módon - megküld.

(4) A támogatási szerzõdések módosításának - amelynek elõkészítése és aláírása során a (3) bekezdés szerint jár el az Igazgatóság - elõkészítése a Tanács támogatási döntés módosításáról szóló döntése alapján az Igazgatóság feladata. A támogatási szerzõdések és azok módosításainak adatait az Igazgatóság nyilvántartja.

(5) Amennyiben a támogatási szerzõdések módosítása a támogatott azonosító vagy alapadatainak (pl. cím, bankszámlaszám-változás) változására vonatkozik, úgy az errõl szóló tájékoztató alapján, a Tanács döntése nélkül az Igazgatóság elõkészíti a támogatási szerzõdés módosítását.

(6) Amennyiben a fejlesztés a közbeszerzésekrõl szóló 2003. évi CXXIX. törvény (a továbbiakban: közbeszerzési törvény) hatálya alá tartozik, a támogatási szerzõdésben ki kell kötni, hogy a támogatás igénylése csak a közbeszerzési eljárás lefolytatását, a közbeszerzési és tervpályázati hirdetmények, a bírálati összegezések és az éves statisztikai összegezések mintáiról szóló 2/2006. (I. 13.) IM rendelet szerinti, a közbeszerzés eredményérõl szóló tájékoztató és a létrejött szerzõdések Igazgatósághoz történõ benyújtását követõen kezdeményezhetõ. Az Igazgatóság a közbeszerzés lefolytatásáról a dokumentumok másolatának megküldésével tájékoztatja a Tanácsot.

(7) Abban az esetben, ha a fejlesztés, projekt összköltsége a támogatási szerzõdésben szereplõ adatokhoz képest változik, a Tanács ennek megfelelõen 15 munkanapon belül módosítja támogatási döntését, figyelembe véve az Ámr. 87. § (11) bekezdésében foglaltakat, miszerint amennyiben a program, projekt összköltsége csökken a tervezetthez képest, a támogatási összeget a projekt összköltsége csökkentésének arányában csökkentenie kell. Amennyiben a fejlesztés, projekt összköltsége növekszik, annak költségeit a kedvezményezett viseli. Az Igazgatóság a módosított döntési adatlap alapján elkészíti a támogatási szerzõdés módosítását.

(8) A támogatási szerzõdésben kötelezõ meghatározni:

a) a fejlesztési célt, a fejlesztés helyét,

b) a fejlesztési cél megvalósításának összköltségét (nettó összeg, ÁFA összeg, bruttó összeg megbontásban), forrásának összetételét, tervezett megkezdésének és befejezésének idõpontját,

c) a támogatás összegét és költségvetési forrását, felhasználásának pénzügyi feltételét, a kedvezményezett támogatás felhasználásának elszámolására vonatkozó kötelezettségét,

d) a fenntartási, üzemeltetési, szolgáltatási és egyéb kötelezettségeket,

e) a fejlesztés mûszaki tartalmát naturális mutatókkal együtt,

f) a kedvezményezett elszámolási kötelezettségét, valamint az ehhez kapcsolódó határidõket,

g) a szerzõdésszegés vagy a nem szerzõdésszerû teljesítés jogkövetkezményeit,

h) a (12) bekezdés szerinti tájékoztatást szolgáló tábla kialakításának és elhelyezésének követelményeit,

i) az ellenõrzési jogosultság elfogadását,

j) az elállás jogát, feltételeit,

k) támogatási elõleg igénylése esetén a támogatási elõleg nyújtásának feltételeit, az elõleggel való elszámolás módját, határidejét,

l) a felek által lényegesnek tartott egyéb rendelkezéseket.

(9) A támogatást nyújtó köteles a szerzõdésben az elállás jogát kikötni arra az esetre, ha

a) a közbeszerzési eljárás lefolytatását igazoló tájékoztatót a közbeszerzési eljárás eredményes lefolytatását követõ 15 munkanapon belül a kedvezményezett nem nyújtja be, vagy

b) az Ámr. 87. § (4) bekezdésében meghatározott feltételek közül legalább egy bekövetkezik,

c) a kedvezményezett a támogatást vagy annak egy részét nem a támogatási szerzõdésben rögzített célra használja fel,

d) a kedvezményezett késlelteti vagy akadályozza a támogatás felhasználásának ellenõrzését, illetve nem teljesíti az ellenõrzéssel kapcsolatos - jogszabályban, támogatási szerzõdésben meghatározott - kötelezettségeit,

e) a kedvezményezett hamis vagy meghamisított adatokat szolgáltat a pályázati eljárás, a szerzõdéskötés vagy az ellenõrzés során,

f) a kedvezményezett a pályázat érvényességének, illetve a támogatási szerzõdés megkötésének feltételét képezõ nyilatkozatok bármelyikét visszavonja,

g) a kedvezményezett a pénzügyi elszámolási kötelezettségének a támogatási szerzõdésben meghatározott határidõn belül nem tesz eleget, és késedelmét e határidõig írásban sem menti ki,

h) az elõleggel a kedvezményezett nem számol el a támogatási szerzõdésben meghatározott határidõig.

(10) Az a pályázó, akirõl bebizonyosodik, hogy a pályázatában szándékosan valótlan adatot tüntetett fel, a Tanács döntése alapján három évre kizárható a decentralizált támogatási programok pályázati rendszerébõl.

(11) A kedvezményezett a támogatási szerzõdésben kötelezettséget vállal arra, hogy a támogatott beruházás vagy felújítás megvalósítása során megfelelõ képesítéssel rendelkezõ mûszaki ellenõrt biztosít.

(12) Az e rendeletben meghatározott elõirányzatokból megvalósult beruházások vagy felújítások esetén a támogatás kedvezményezettje a támogatási szerzõdésben foglaltaknak megfelelõen köteles gondoskodni arról, hogy a megvalósult fejlesztés átadását követõen azon jól látható és olvasható, központi helyen a támogatási szerzõdésben meghatározott tartalmi és formai követelményeknek megfelelõ, állandó tájékoztatást szolgáló tábla kerüljön elhelyezésre a befejezést követõ 5. év végéig.

A támogatás folyósítása

11. § (1) A miniszter az 1. § (5) bekezdése szerinti feladatok ellátása érdekében megállapodást köt a Kincstárral.

(2) A támogatás saját és más forrásokkal arányosan a teljesítést igazoló számla vagy a fejlesztési célú pénzeszköz átadásáról szóló megállapodás alapján a Tanács döntésérõl szóló adatlapnak megfelelõ támogatási szerzõdésben rögzítettek szerint vehetõ igénybe.

(3) A támogatásokat a Kincstár a miniszterrel kötött megállapodás alapján az Ámr. 90-92. §-ában elõírtak szerint folyósítja azzal, hogy

a) a kedvezményezett az általa igazolt eredeti és kettõ általa hitelesített másolati számláját a Tanácshoz nyújtja be; a Tanács az eredeti és másolati számlák ellenjegyzését követõen az egy eredeti és az egy másolati számlát együtt továbbítja az Igazgatósághoz; a számla ellenjegyzése a támogatási szerzõdésben foglaltaknak való megfelelést jelenti,

b) az Igazgatóság a szabályszerûségi szempontból megfelelõ számlák esetében kezdeményezi a támogatás folyósítását,

c) az Igazgatóság az eredeti számlát visszajuttatja a kedvezményezettnek, a számla elfogadása esetén feltüntetve rajta, hogy az melyik támogatáshoz került felhasználásra,

d) a Kincstár a kezdeményezett támogatásigénylések adatainak ellenõrzését követõen az 1. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzatok - kivéve a decentralizált vis maior - esetében a miniszternél kezdeményezi a támogatások utalványozását,

e) a Kincstár a miniszter utalványozása alapján teljesíti a támogatás kedvezményezett számlájára történõ utalását,

f) a támogatás lehívására és folyósításra csak a fejlesztés befejezésének idõpontjáig kiállított számlák esetében, a támogatási szerzõdésben rögzített befejezési határidõt követõ 2 hónapig van lehetõség, figyelembe véve a 12. § (1) bekezdésében foglaltakat.

(4) Az Igazgatóság a folyósításra nyitva álló határidõ leteltérõl írásban, igazolható módon értesíti a Tanácsot.

(5) A Tanács a folyósításra nyitva álló határidõ leteltérõl szóló igazgatósági értesítés alapján megvizsgálja a folyósítás elmaradásának okát.

(6) A Tanács - amennyiben megállapítja, hogy a folyósításra a kedvezményezett hibájából nem került sor - megállapítja a folyósítási határidõ leteltét, és a fennmaradó támogatás visszavonásáról soron kívül írásban, igazolható módon tájékoztatja a kedvezményezettet. A tájékoztató egy példányát az Igazgatóságnak is meg kell küldeni.

(7) Amennyiben a Tanács azt állapítja meg, hogy nem a kedvezményezett hibájából ered a támogatásfolyósítási határidõ be nem tartása, úgy írásban értesíti az Igazgatóságot a támogatás - (3) bekezdéssel összhangban lévõ - folyósításának engedélyezésérõl és annak határidejérõl. A meghosszabbított határidõ nem lehet késõbbi a folyósításra nyitva álló határidõt követõ 2 hónapnál, de legfeljebb a 12. § (1) bekezdésében rögzített határidõkig lehet a támogatást folyósítani. Az írásbeli engedély alapján az Igazgatóság gondoskodik a támogatás folyósításáról.

(8) A HÖF CÉDE elõirányzat pincék, természetes partfalak és földcsuszamlások megelõzõ jellegû veszélyelhárítása alcél esetében támogatási elõleg adható, amelynek felhasználási szabályaira vonatkozóan az Ámr. 91. § (3) és (7) bekezdése, illetve a támogatási szerzõdés az irányadó.

(9) A Kincstár a támogatási szerzõdésben foglalt feladatok ellátásáért, a ténylegesen igénybe vett támogatás összege után 0,45%-os folyósítási jutalékot számít fel, amelyrõl a Kincstár - amennyiben az adott hónapban volt folyósítás - havonta számlát bocsát ki a kedvezményezett részére. A folyósítási jutalék összegét a számla alapján a kedvezményezett - a számla keltétõl számított 15 munkanapon belül - átutalással teljesíti a támogatási szerzõdésben meghatározottak szerint.

(10) A Kincstár adatot szolgáltat az (1) bekezdésben rögzített megállapodás alapján a miniszter és a Tanács felé a folyósításokról havi, féléves, valamint éves rendszerességgel, megyei és regionális bontásban.

12. § (1) A HÖF TEKI, a HÖF CÉDE, LEKI és TEUT támogatások esetében a tárgyévi elõirányzat a tárgyévet követõ év végéig használható fel. A felhasználás érdekében a HÖF TEKI és a HÖF CÉDE elõirányzatok esetében az elszámolás alapját képezõ dokumentum Igazgatósághoz történõ beérkezésének legvégsõ dátuma a tárgyévet követõ év december 31-e. A LEKI és a TEUT elõirányzatok esetében a kifizetés alapját képezõ dokumentum Igazgatósághoz történõ beérkezésének legvégsõ dátuma a tárgyévet követõ év november 30-a. Amennyiben a kötelezettséggel terhelt maradvány felhasználására a tárgyévet követõ év december 31-ig nem kerül sor, úgy a kedvezményezettnek arról a 15. § (2) bekezdése szerint le kell mondania. Ha a kedvezményezett a támogatásról nem mond le, azt a Tanács visszavonja.

(2) Az Igazgatóság nyilvántartja a Tanácsoknak biztosított támogatási keret, illetve keretmaradvány összegét az éves elõirányzat költségvetési törvény szerinti felosztása alapján, és figyelemmel kíséri az elõirányzatok ennek megfelelõ felhasználását, amelyet - a féléves beszámolóhoz és az éves zárszámadáshoz kapcsolódóan - egyeztet a miniszterrel. Ezen - Igazgatósággal egyeztetett - adatokat a Tanács is nyilvántartja.

Elszámolható költségek

13. § A támogatás szempontjából elismerhetõ költségek:

a) beruházás és immateriális javak beszerzése esetén ezeknek a számviteli törvény 47-48. §-a és 51. §-a szerinti bekerülési értéke; a számviteli törvény 47. § (4) bekezdés d) pontja szerinti beruházás elõkészítésnek minõsül a földtani, geofizikai és mérnökgeológiai kutatás, amely a beruházás földtani megfelelõsségéhez és a biztonságos, költséghatékony kivitelezéshez szükséges; a fejlesztés megvalósítása során alkalmazott mûszaki ellenõrzés díja az elismerhetõ költségek között elszámolható; a fejlesztés megvalósítása során felmerülõ egyéb költségek (különösen tervezési, engedélyezési, lebonyolítási költség, mûszaki ellenõrzés) összege nem haladhatja meg az elismerhetõ költségek legfeljebb 5%-át,

b) fejlesztési célú pénzeszközök átadása

ba) szolgáltató (vezetékes gáz, áram, hírközlés) társaságok és a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény szerinti víziközmû üzemeltetõk,

bb) önkormányzatok által alapított és azok többségi tulajdonában lévõ beruházó vagy szolgáltató gazdasági társaságok,

bc) a Magyar Közút Kht., illetve 100%-os állami tulajdonban lévõ gazdasági társaságok részére az a) pontban meghatározott arányok és az önkormányzatokkal kötött szerzõdés szerint, kivéve a 26. § (1)-(2) bekezdése alá tartozó támogatási célok esetében, amelyek a Szerzõdés 87. és 88. cikkének a nemzeti regionális beruházási támogatásokra való alkalmazásáról szóló 1628/2006/EK bizottsági rendelet (HL L 302., 2006. november 1., 29. o.) hatálya alá tartoznak,

c) az elismerhetõ költségek esetében a támogatás a pályázat befogadását követõen, a támogatási szerzõdés szerinti befejezési határidõig a kedvezményezett nevére kiállított számla, fejlesztési célú pénzeszköz átadás esetén az errõl szóló megállapodás alapján vehetõ igénybe; engedélyezési tervek költségeirõl a pályázat befogadását megelõzõ 12 hónapon belül keletkezett számlák is figyelembe vehetõk.

A támogatás visszavonása, visszafizetése

14. § (1) Az e rendelet hatálya alá tartozó elõirányzatokból támogatott beruházással létrehozott vagyon a 9. § (4) bekezdésében meghatározott kötelezettségvállalás idõpontjáig, csak a támogatási döntést hozó elõzetes jóváhagyásával idegeníthetõ el, adható bérbe, illetve használatba.

(2) Amennyiben e rendelet hatálya alá tartozó elõirányzatokból

a) támogatott beruházással létrehozott vagyon elidegenítése, bérbe, illetve használatba adása a támogatási döntést hozó elõzetes jóváhagyása nélkül történik, vagy

b) a Tanács a támogatás jogtalan igénybevételét állapította meg, vagy

c) a kedvezményezett a támogatási szerzõdésben rögzített kötelezettségeinek - különös tekintettel a fenntartási, üzemeltetési, szolgáltatási, karbantartási kötelezettségekre - nem tesz eleget,

akkor az igénybe vett támogatás teljes, kamattal növelt összege visszafizetésének elrendelésére és az igénybe nem vett támogatás teljes összegének zárolására, vagy törlésére kerül sor. Ebben az esetben az igénybe vett támogatást az Áht. 64/B. § (2) bekezdésében rögzített mértékû kamattal növelt összegben kell visszafizetni.

(3) Ha e rendelet hatálya alá tartozó elõirányzatokból támogatott beruházással létrehozott vagyon a támogatási döntést hozó elõzetes jóváhagyásával történõ elidegenítésére, bérbe, illetve használatba adására a szolgáltatási, a mûködtetési és az egyéb kötelezettségek más által történõ átvállalásával kerül sor, úgy a támogatást nem kell visszafizetni az adott elõirányzat javára, azonban a támogatási szerzõdésben a kötelezettségek átvállalását rögzíteni kell.

(4) Abban az esetben, ha e rendelet hatálya alá tartozó elõirányzatokból támogatott beruházással létrehozott vagyon elidegenítésére, bérbe, illetve használatba adására a támogatási döntést hozó elõzetes jóváhagyásával kerül sor a szolgáltatási, a mûködtetési és az egyéb kötelezettségek más által történõ átvállalása nélkül, úgy az igénybe vett támogatást a jóváhagyás idõpontjában érvényes jegybanki alapkamattal növelt összegben kell visszafizetni az elõirányzat javára.

(5) A kamatot a támogatás igénybevételétõl a visszavonásról szóló döntés idõpontjáig kell felszámítani a 15. § (3) bekezdése szerint.

(6) A visszavont támogatást és kamatait az értesítés kézhezvételétõl számított 5 munkanapon belül a támogatási szerzõdésben meghatározott számlaszámra kell befizetni, a támogatási szerzõdés számának feltüntetésével.

(7) Abban az esetben, ha a támogatás és kamata befizetésére a (6) bekezdésben meghatározott idõpontnál késõbb kerül sor, az eltelt idõszakra késedelmi kamatot kell fizetni, amely a mindenkori jegybanki alapkamat kétszerese.

15. § (1) A kedvezményezett a támogatási szerzõdés szerint tervezett befejezési határidõt követõ 3 hónapon belül az 1. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzatok - kivéve a decentralizált vis maior keret - vonatkozásában elszámoló adatlapon elszámol a támogatás felhasználásáról a Tanácsnak. Az elszámolással egyidejûleg a fel nem használt támogatásról le kell mondani. Az elõzõ évek elõirányzat-maradványa esetén az elszámolással egyidejûleg a Tanács módosítja a döntési adatlapot. A Tanács az ellenõrzött elszámoló adatlap megküldésével az Igazgatóságot tájékoztatja.

(2) Ha a kedvezményezett a támogatott feladat megvalósításától eláll, illetve a támogatást csak részben használta fel, vagy a támogatási szerzõdés szerinti határidõig a támogatást nem használta fel, akkor a fel nem használt támogatásról az Áht. 64/B. § (1) bekezdésével összhangban haladéktalanul köteles lemondani és a támogatást a költségvetés javára visszafizetni. A lemondásról 5 munkanapon belül az 1. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott elõirányzatok - kivéve a decentralizált vis maior keret - vonatkozásáb


A lap tetejére
(c) Jászapátiak Baráti Egyesülete & Hezekiah 2007-2008. Minden jog fenntartva!